ANITA MILTOFF, El final dels dies
ferèstecs
Els bars
plens
Les
fàbriques buides
Això si
que és contracultura
Sortir del pou. Més o menys es tractava d’això.
Han passat més de quatre anys des que Anita Miltoff va publicar el seu darrer
disc. Potser algú pensava que havien desaparegut del mapa, i de fet, de poc ha
anat. En Jordi Llurba, l’ànima, el cor i el múscul dels Anita, enceta els crèdits d’aquest nou treball amb un llistat de
tots els companys de viatge que han mort des de l’aparició del seu anterior
disc, l’enlluernador Gràcia (Temps
Record, 2009). També té un record per aquells que hi són però és com si
s’haguessin mort, “esvaïts de les nostres vides”, fantasmes d’un passat tan
boirós com gloriós. Sí, hem sobreviscut al fred. Les nits han estat llargues i
sovint solitàries. L’alchol pèssim. Les ressaques pitjor. La droga massa cara.
Les factures han estat elevades. Hem passat fam. Alguns amics han marxat lluny,
d’altres han entrat a les nostres vides com una tempesta impetuosa. En alguns
moments hem perdut tota esperança. Dies ferèstecs. Futurs laborables.
Però ara tot això ja queda enrera. Ja ha passat.
El futur serà
diumenge és un disc per renèixer. Fer net i tornar a
caminar. Com qui de mica en mica va unint les peces escapçades d’una història
que havia oblidat, Llurba reconstrueix Anita
Miltoff i, a l’hora, es reconstrueix a sí mateix. Hi podem trobar els
elements que han convertit el grup en un rara
avis a la perifèria inexplorada de la galàxia musical catalana. Cançons
d’estructura imprevisible, que claven les arrels en el punk –“no es pot ser
punk més enllà dels 40: si això passa, alguna cosa ha sortit malament”,
expliquen– però abracen també la cançó d’autor, el folk o fins i tot la
denostada música pop. Afegiu-hi unes líriques gens òbvies, captivadores,
obsessives i a anys llum d’aquelles
“cançons quotidianes” de cafè i cigarreta on mai passa res. I en aquesta
ocasió, també un quartet de corda, una secció de vents i els cors de Sandra
Fortuny. Enregistrat entre l’estudi-masia d’Enric Carbonell a Torelló i als
estudis Masamara d’Enric Espinet al barri de Vallcarca de Barcelona, El futur serà diumenge recupera el so
més aspre de les primeres produccions d’Anita
Miltoff. Cru i a l’hora tendre, lluminós i espectral, contradictori, a
voltes obtús. Música a raig.
I el més important: cançons.
En aquesta ocasió n’hi ha tretze. Algunes fa molts anys
que van ser composades i ara han reaparegut, d’altres són de més recent
composició. Cançons sobre crèixer i escapar, com “36” o “Spin off”. Cançons
sobre dimonis i presons, com “Montecristo i el tiet Joan” –inspirada en Joan
Franquet, artista i tiet del propi Llurba– o “Artur té feina”, escrit en
un dels moments més difícils dels darrers anys. Són cançons que busquen camins,
com “Lletra de metge”, d’on s’extreu el títol del disc (“Necessito una guia per
moure’m per la vida/que em marqui els camps de mines i els carrer sense
sortida”). També hi ha cançons sobre temps millors com “Celebració” o
“Tarragona”, que rememora els pirmers concerts, encara amb José ‘Pantanito’ a la formació. Històries
dedicades al submón gracienc, com el doblet “Pamflet N. 1” I “400
famílies”, inspirades en un personatge real: un peculiar quiosquer del carrer
Hipòlito Làzaro, al barri del Camp d’en Grassot. Destaca també “Teresa Rebull”,
oda en clau punk a l’octogenària cantautora, “Procés III”, musicació de Vicent
Andrés Estellés –a qui Anita Miltoff
ja havia musicat en el seu primer treball oficial, Recordes el 2 d’abril de 2001– i “Lliures i salvatges”,
revisitació del grup Se7ge, històrica
banda de punk gracienca que fou l’embrió dels actuals Anita.
Aqeust 2013 Anita
Miltoff compleix 15 anys d’història. Dues maquetes, tres discos i, ara,
tretze cançons noves. Com una condema, sí, però també com una nova redempció.
El futur serà diumenge i no treballarem mai més.
Roger Palà
Periodista i cap de redacció de la revista
Enderrock
No hay comentarios:
Publicar un comentario